perjantai 17. lokakuuta 2014

Kuoleman lähtöselvitys (Tuija Välipakka, Take away)

"Mitä sinä kuolemasta tiedät kun kerran elät", kysytään Tuija Välipakan kolmannessa runokokoelmassa, joka on omistettu meille, jotka kuolemme. Oikeastaanhan se on silloin omistettu meille kaikille - eläville.

Take away –kokoelma on kuolemisen pikaruoka tai noutopöytä kuolemaan. Kokoelman runoissa kuolemaan suhtaudutaan joko lempeästi hymyillen, ironisesti tai raadollisesti. Kuolemasta on kirjoitettava, sillä se on meidän suurin elossa oleva kliseemme. Kun kuolet, sinua kohdellaan kunnioittavasti, vaikka ”kuoleman jälkeen olet yhä se sama kaaos kuin eläessäsi”.

Kokoelmassa leikitellään kuolemaan liittyvillä ilmiöillä ja asioilla monin tavoin. Kuolema on täällä tänään. Kuolema on in. Kuolema on uusi musta. Facebookissa hautajajaiset jatkuvat ikuisesti. Kuolema on must – iskulauseet toistuvat sivujen ylälaidoilla.  Kokoelman ensimmäisessä runossa säkeet ja sanat muodostavat kuvan rististä runon keskelle. Tutkimus giljotiinista -runo kuvailee, kuinka giljotiinin keksimisen jälkeen kenenkään kuolema ei enää riippunut pyövelin tärisevistä käsistä. Julman mestauslaitteen tasavertaisuutta ja edistyksellistä humaanisuutta ironisoiva kuvaruno päättyykin kysymykseen, mitä me opimme: ”giljotiiniin päättyvän osa oli helppo :tarvitsi vain päästää irti ja kun katsomme huolelli- / sesti  huomaamme että giljotiini on täpösen täynnä iloisen sävyn antavia i-kirjaimia”

Kokoelmaa lukiessa on syytä päästää irti omista kuolemaan liittyvistä ennakkoluuloistaan ja vapauttaa mielensä. Monet kokoelman runoista ovat aiheesta huolimatta iloisia, jotkut makaabereja ja monet sarkastisia.

”kun kuolema ajaa pikkuvolvolla ylitsesi syrjäkylän ainoalla suojatiellä  / :ruma auto   sotkuiset hiuksesi / kerrankin voit hyvällä syyllä huokaista Bad Hair Day! / kun pääsi vierii lehmilaitumen sameaan ojaan”

Runoissa viljellään paljon kuolemaan liittyviä symboleita ja leikitellään eri fonttikoilla sekä tekstin ja kirjasinten asettelulla. Esimerkiksi giljotiini-runossa toistuvat pienet ristinkuvat läpi runon. Ajoittain liiallinen typografioilla leikittely häiritsi minua. Muodon keinot veivät liikaa huomiota runojen oivaltavilta ajatuksilta.   
Joissakin runoissa leikiteltiin erilaisilla kuvioilla ja symboleilla.

 Take away -kokoelman kuolemaa ei voi kuvata pisteenä - loppuvälimerkkinä jollekin. Sen sijaan kuolema on eräänlainen kaksoispiste - elossa olevan ja kuolleen erottava välimerkki, joka kuitenkin toistuu runoissa epämääräisenä ja hallitsemattomana. Välipakka ei käytä kokoelman runoissa juuri välimerkkejä, poikkeuksena kaksoispiste, joka vilahtaa useimmissa runoissa. Sitä käytetään kuitenkin perinteisestä poikkeavalla tavalla. Kaksoispiste kirjoitetaan tavallisesti kiinni edeltävään sanaan, mutta Välipakka käyttää kaksoispistettä vapaasti ja välittämättä kielen säännöistä. Kokoelman runoissa kaksoispiste kirjoitetaan joko kiinni edeltävään tai jälkimmäiseen sanaan, sillä aloitetaan tai lopetetaan säe. 

":suru kehrää takkuista lankaa sydämesi rukilla / aamusta iltaan kuuntelet sen surinaa / :lopulta kuollaksesi toivot langan katkeavan"

Runot ovat  kuin kaukoputki, jolla näkee ruumiit, vainajat, surun ja kuolinilmoitukset läheltä. Kokoelman kuolema taas on arkipäiväinen ilmestys, johon voi törmätä puistossa sitomassa kengännauhoja tai anomassa virkavapaata tai kävelemässä Manhattanilla upeissa Manoloissaan. Kuolintapauksen jälkeen surevien tehtävänä on tyhjentää vainajan jääkaappi ja kilauttaa kavereille, kaikille niille, joille vainaja oli liian kiireinen puhumaan.  Lopulta otetaan selfie hautausmaalla ja lähetetään kauniisti puettu suru pilviin:”:mitä muuta kuolema on / kuin pysyvä häiriö puheyhteydessä”

Tuija Välipakka
Paasilinna (2013)
s. 93


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti